Instalacje gazowe

Ceny paliw
Pb 95 LPG
3,96 1,69

Nowy adres naszej siedziby —
Al. Spółdzielczości Pracy 38,
wjazd od ul. Technicznej 2

MONTAŻ – SERWIS – REGULACJE – KOMPUTEROWA DIAGNOSTYKA – Klimatyzacje naprawa Immobilizerów – regeneracja FAP i EGR

Artykuły

OBALAMY MITY O AUTOGAZIE

ZBIORNIK Z GAZEM TO NIE BOMBA W SAMOCHODZIE

Gaz staje się mieszanką wybuchową w momencie kiedy jego stężenie w powietrzu, w zamkniętym pomieszczeniu zawiera się pomiędzy 1,5 a 3%.
Według badań przeprowadzonych przez niezależne instytuty min. ADAC, nie ma możliwości rozerwania zbiornika. Dodatkowo w wypadku pożaru zbiorniki są zabezpieczone przed gwałtownym wzrostem ciśnienia.

W czasie wypadku do zapalenia się pojazdu dochodzi zazwyczaj z powodu rozlanej benzyny. W rzeczywistości zbiornik z gazem stanowi dodatkowy zderzak. Jest odpowiednio skonstruowany i zabezpieczony. W przypadku najgorszych w skutkach dla auta wypadków, jest jednym z niewielu części samochodu, które nie zostają uszkodzone.

MOC SILNIKA A AUTOGAZ

Instalacje starszych generacji (zwłaszcza przy nieprawidłowej regulacji) mogą powodować obniżenie osiągów silnika podczas pracy na etylinie orazLPG. Przyczyną może być miejsce i sposób wprowadzenia gazu do układu dolotowego silnika. Mieszalnik gazu który w I-szej i II-giej generacji instalacji gazowej montujemy w okolicy przepustnicy powietrza, działa podobnie jak tradycyjny gaźnik wykorzystując efekt Venturiego.

Niestety aby uzyskać liniową charakterystykę pracy układu mieszalnikowego, ów mieszalnik znacznie ogranicza średnicę dolotu powietrza. Co w konsekwencji skutkuje spadkiem mocy podczas zasilania benzynowego nawet o 10% i kolejne 5% przy zasilaniu LPG, oczywiście w zależności od konstrukcji silnika. Stosując instalację wtrysku gazu, jeśli montaż został wykonany prawidłowo, jadąc na gazie tracimy niewiele mocy ok. 2%, natomiast jadąc na etylinie moc pozostaje bez zmian. Z tego wynika, że prędkość maksymalna jest porównywalna z tą rozwijaną podczas jazdy na benzynie.

Oczywiście zakładamy, że tankowany gaz jest dobrej jakości. Nowoczesne systemy marki BRC nie powodują obniżki mocy silnika. Profesjonalna regulacja może nawet podnieść moc przy stosowaniu LPG.

SPECYFICZNY ZAPACH

Zapach gazu nie należy do przyjemnych. Celowo nadaje mu się charakterystyczną woń, by był wyczuwalny ze względów bezpieczeństwa. W nowoczesnych instalacjach, przy dobrym montażu problem ten nie występuje. Nieprzyjemny słodko-kwaśny zapach towarzyszy nam najczęściej w starszych autach wyposażonych w instalacje I-szej oraz II-giej generacji. W nowoczesnych instalacjach sekwencyjnego wtrysku gazuspecyficzny zapach gazu nie występuje, ponieważ gaz jest wtryskiwany precyzyjnie w okolice zaworów silnikowych podobnie jak benzyna.

A w momencie zgaszenia silnika wtryskiwacze zostają zamknięte, i nie pozostaje nawet śladowa ilość niespalonego gazu. W konsekwencji specyficzny zapach nie drażni klienta. Kolejnym miejscem z którego możemy poczuć nieprzyjemny zapach, ale już spalonego gazu to rura wydechowa poprzedzającego nas samochodu. I tu sytuacja się powtarza, dzieje się to tylko w instalacjach starego typu, ale tylko w tych źle wyregulowanych.

Co warto wiedzieć, decydując się na montaż instalacji lpg?

Argumenty za

  • duże roczne przebiegi, a więc większe oszczędności na każdym litrze gazu i szybszy zwrot kosztów instalacji,
  • wysokie zużycie benzyny
  • wiek auta - im starsze, tym tansza instalacja, a więc szybszy zwrot jej kosztów
  • dalekie dystanse - bo silnik rozgrzewa się na benzynie. Z tego samego względu inwestycja w gaz zwraca się szybciej latem niż zimą.

Mity O LPG:

Samochodowe instalacje LPG LublinSzarpanie i gaśnięcie przy przełączaniu, wybuchy niedopalonego gazu w kolektorze, znaczny spadek mocy, drastyczne zużycie silnika i smród gazu - oto najczęstsze wizje roztaczane przed zainteresowanymi gazem kierowcami. Pragniemy uspokoić i jednocześnie ostrzec potencjalnych nabywców, że powodem wszelkich kłopotów jest najczęściej zła jakość instalacji, nieumiejętny i niechlujny montaż oraz zaniedbanie przeglądów przez właściciela. Dlatego namawiamy, by nie oszczędzać na instalacji i dbać o regularne jej serwisowanie.

Istnieją też mity dotyczące użytkowania instalacji gazowej, jak na przykład taki, by jeździć z prawie pustym bakiem (zalegająca długi czas benzyna może rzekomo wytrącić osad i uszkodzić pompę paliwa). Po pierwsze, benzyna w samochodzie jest w ciągłym ruchu, więc zagrożenie wytrącania się osadów jest niewiele większe niż w silnikach zasilanych tylko benzyną. Po drugie, nawet gdy głównym paliwem jest LPG, pewne ilości benzyny silnik zużywa podczas "rozgrzewki". Nie wozimy więc tej samej benzyny przez cały rok.

Gdzie instalować?

Wybierając zakład, wielu kierowców kieruje się tu wyłącznie jak najniższą ceną. Błąd. Każda, nawet najlepsza instalacja, nie będzie dobrze działać bez prawidłowego montażu. Dlatego należy unikać niesprawdzonych, przydomowych zakładów oferujących podejrzanie tanie instalacje. Oszczędność okaże się pozorna, gdy za pół roku przyjdzie nam naprawić instalację, jeśli nie silnik. Godne polecenia są przede wszystkim zakłady wyspecjalizowane w instalacjach LPG. Powinny też mieć autoryzację producenta wybranej przez nas instalacji oraz dawać gwarancje na swoje usługi.

Jak dbać o instalację?

Prócz regularnych przeglądów warto też zadbać o nią we własnym zakresie. Ponieważ LPG ma większą temperaturę spalania, warto pomyśleć o zmianie oleju na przeznaczony specjalnie do silników zasilanych gazem. Ponadto z oczywistych względów należy tankować gaz tylko na sprawdzonych stacjach, najlepiej renomowanych. W ten sposób ograniczymy ryzyko zanieczyszczenia instalacji niskiej jakości komponentami. Można też czasem zerknąć pod maskę między przeglądami i sprawdzić, czy nic się nie poluzowało ani nie rozszczelniło.

Rejestracja instalacji LPG

W Polsce jest to prawny wymóg. Należy udać się do gminy, w której zarejestrowano samochód, wypełnić jeden formularz i złożyć go w dziale komunikacji wraz ze świadectwami homologacji dla instalacji i zbiornika oraz rachunkiem (lub fakturą), które otrzymaliśmy od zakładu montującego. Otrzymamy od ręki wpis w dowodzie i możemy legalnie jeździć.

Gaz w Europie

Polska jest obecnie na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o liczbę pojazdów zasilanych gazem. Od roku 1991 zainstalowano u nas ponad 2 mln instalacji LPG. Na drugim miejscu są Włochy z wynikiem 1,4 mln. Dalej Holandia (720 tys.), Francja (211 tys.), Niemcy i Czechy (po 100 tys.), Anglia (50 tys.), Portugalia (5 tys.).

LPG w pigułce

LPG (liquified petroleum gas) to mieszanina propanu i butanu. Otrzymuje się go w procesie rafinacji ropy naftowej, spalania węgla i - choć w mniejszym stopniu - gazu ziemnego. Zanim na dobre zaistniał w motoryzacji, wykorzystywano go w przemyśle, kuchenkach gazowych i jako nośnik aerozoli. Pomysł zasilania gazem silników benzynowych pojawił się w Polsce w 1991 roku, bez większych wtedy skutków w praktyce. Dziś rynek instalacji LPG jest gigantyczny. Według różnych szacunków w Polsce na gazie jeździ 1,5-2 miliony aut.